Tataplah alam dengan bekal iman yang murni, nescaya kau peroleh kesimpulan bahawa alam ini berdiri kerana Allah. Jika kita melihat setiap gerak dan diam, seraya menyedari bahawa iradat Allah berhubungan dengan semua itu secara langsung, maka bererti kita telah melihat iradat Allah pada segala sesuatu. (Sheikh Said Hawwa dlm Syarah al Hikam)

Sunday, April 17, 2011

Photoshop

Ramai rakan-rakan tok ayah, baik tua atau muda amat berminat dengan keajaiban yang boleh dihasilkan oleh Adobe photoshop dan jenama-jenama lain yang sebangsa dengannya. Perisian ini nyata mampu mencantik dan mengajaibkan foto-foto yang ada di tangan kita. Dari touch-up sekecil untuk hilangkan sebutir jerawat di muka hingga ke tahap super imposed se-ekor T-Rex dapat ditanggani dengan mudah dan cepat oleh genre perisian seperti ini.

Seorang rakan mempelawa tok ayah sesi tunjuk-ajar untuk meneroka keupayaan photoshop. Justeru kerana sesi itu percuma, jadi tok ayah pun sanggup lah menadah telinga mendengar huraian pakar multimedia itu. Tapi, nyata photoshop tidak mampu menawan hati tok ayah. Hati ini tetap jelira dengan yang asli, yang ori kata orang mudo lor ni. Barangkali minat tok ayah ialah macro-nature dan journalisme, soal nak touch-up atau super imposed ini tak berapa nak berpijak pada jiwa. Tapi sebenarnya, tok ayah guna juga ps ni... untuk water-mark foto...

[Foto-foto di bawah ini tidak dinodai oleh sebarang touch-up oleh ps, kecuali untuk catat tok ayah fotografi]



No comments:

Post a Comment