Tataplah alam dengan bekal iman yang murni, nescaya kau peroleh kesimpulan bahawa alam ini berdiri kerana Allah. Jika kita melihat setiap gerak dan diam, seraya menyedari bahawa iradat Allah berhubungan dengan semua itu secara langsung, maka bererti kita telah melihat iradat Allah pada segala sesuatu. (Sheikh Said Hawwa dlm Syarah al Hikam)

Thursday, April 7, 2011

Golf



Masa tok ayah muda-muda dulu minat sangat pada sukan. Tok ayah main bola, takraw, badminton, ragbi, dan macam-macam lagi. Tapi bila usia dah merangkak ke senja ni, tenaga dan power pun dah makin kurang. Lalu tok ayah beralih arah ke dunia golf. Dulu masa belum turun ke padang golf, dok rasa main golf ni tak lah letih sangat. Hayun kayu golf lepas tu naik buggy, lepas tu hayun lagi, hingga sampai lah ke green. Apa yang letih nye... Tapi bila mula mukul bola keras macam batu tu, rupa-rupanya letih jugok main golf nih. Golf ni bukan hanya meletihkan fizikal, malah yang paling mencabar ianya meletihkan mental dan emosi sekali. Bila mental dan emosi dan kelam kabut, memang efek habis pada fizikal pulok. Ambik contoh, mula-mula hayun kayu ke bola... bola melantun ke depan... kalau bola tu lurus mencanak ke tengah lapangan okey la... tapi apakata kalau melencong ke dalam semak atau masuk kolam. Tension tu weh. Sekali dua tak apa lagi, tapi kalau berselang lubang macam tu... alamat letih la jawabnya.

So... actually, golf is a very challenging game. Kena tajamkan skill, kena bijak manage your game, kena control mental dan emosi, dan yang penting, kena jaga etika permainan. Ahhh.... banyak lagi kalau nak cerita pasal golf nih. Tapi hok penting sekali, please jangan berjudi main golf. Islam mengharamkan judi.

No comments:

Post a Comment